Föreläsningen igår

Fick en fråga om jag inte kunde berätta lite mer om föreläsningen, absolut kan jag göra det!

Som sagt så hölls den av Lottie Mattsson och Peter Ljungcrantz.
Det började med att Lottie presenterade sig. Berättade vem hon var och vad hon höll på med.
Därefter började hon prata om foder. Hur viktigt det är att man ger hästen rätt foder och vilka konsekvenser det kan få om man inte gör det. Hon pratade om att anpassa fodret efter olika hästar, årstider och andra förhållanden. Väldigt intressant faktiskt.
Därefter kom Peter Ljuncrantz in och pratade om avel, både svensk avel, internationell avel och hur allt går till i stora drag. Han pratade även en del om det här av kloning av hästar och att man betäcker ett sto för att sedan ta fostret? till ett annat stos mage. Så istället för att få ett föl vart annat år, kan nu stoet få 7 föl om året ungefär. 

Det som jag tyckte var absolut intressantast var kloningen. Känns sjukt skumt och jag vet inte riktigt vad jag tycker om det.. Om det är sant att kloningen inte blir lika stark och dör tidigare så tycker jag absolut att det är fel, men jag får bara en konstig känsla av det hela? Tänk om alla hästarna skulle se ut som Totilas? Och om man nu vill att hästaveln ska gå framåt, hur kommer hästarna att se ut i framtiden?
filosofen Hanna..?
/ Hanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0