Ninna-träning

Som jag skrev igår så tränade jag Nicolai för Ninna igår. Ninna Swaab är min mammas tränare som jag även tränat en del för tidigare. Så längesen jag gjorde det och det var så himla kul!
Ninna är en väldigt erfaren kvinna som tävlat de absolut högsta klasserna, har till och med ridit OS. Dock ett antal år sen.. Men hon är väldigt bra att rida för eftersom hon säger precis vad hon tycker och tänker och leker fram saker ur hästen på ett så enkelt sätt som möjligt. 

Jag red honom väldigt låg i formen eftersom han lätt blir lite stram och för att få han till att bli mjuk och arbeta riktigt ordentligt med ryggen. Han var väldigt spänd när jag började rida och reste sig en gång och tramsade lite, men var förvånansvärt snäll.
Som sagt så red jag honom i väldigt låg form och eftersom han har det lite svårt att vara lugn i skritten och det gärna blir pass, så gjorde jag svaga skänkelvikningar i skritt. Gjorde detta i båda varven, så himla svårt på så långa tyglar eftersom han inte tar bettet ordentligt..
Därefter gjorde jag samma sak i trav, fortfarande i låg form. Gjorde sen mycket volter och tempoväxlingar, hela tiden kollade jag så att han var på jobbet.
I galoppen gjorde jag volter och lite öppnor på volten. Jättesvårt att hålla ställningen, få med yttersidan och samtidigt ha en låg form. Hela tiden jobbade vi med att han skulle ta ett bättre stöd.

Ninna tyckte han var väldigt fin, att han har en snygg sida och förutsättningarna. Men han måste arbeta mer genom hela ryggen och bli mjukare i sidorna. Hon tyckte även att jag höll för hårt i honom och att jag måste släppa efter för att berömma och även låta honom göra mer av jobbet själv.
Är väldigt nöjd med kritiken och tyckte jag fick en väldigt bra känsla som jag nu ska försöka behålla. Fick även ett lite annat tänk än jag haft tidigare, så detta var väldigt givande! :-D 

Har två bilder, som kanske kommer upp en annan gång. Här bjuder jag på en bild på knasbollen från i somras ;-)


/ Hanna

Kommentarer
Postat av: Anna

älskar nina! hon är så cool för sin ålder och tuff

2011-10-19 @ 14:40:59
URL: http://annashastliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0